"De bibliotheek als virtueel knooppunt", het staat zo mooi geformuleerd in ons beleidsplan maar er is nog een lange weg te gaan. 23 dingen is m.i. niet meer dan een eerste aanzet, een kennismaking, met een aantal web 2.0 technologieën. Als we er daadwerkelijk mee aan de slag willen (lees: ruimte willen bieden aan gebruikers om te participeren in de verdere ontwikkeling van bestaande en nieuwe diensten) dan zullen we onze werkprocessen daarop moeten aanpassen. Het vergt immers een andere manier van denken, maar ook de uitvoering van taken wijzigt.
We kunnen niet langer voor de klant bepalen over welke informatie hij (in de bibliotheek) kan beschikken; daarmee prijzen we onszelf uit de markt want internet kent deze beperkingen niet. Wat we als bibliotheek wel zouden kunnen proberen (met nadruk op proberen) is een baken in die "informatiezee" te zijn. Een gidsfunctie dus!
Maar... wie is “de klant”? De huidige bibliotheekbezoeker? Nee, dat zou veel te beperkt zijn. Bij het begrip “klant” moeten we denken aan de (potentiële) gebruikers van zowel de fysieke als digitale bibliotheek.
En hoe bereiken we die “klant”? Niet door af te wachten of hij de (fysieke of digitale) bibliotheek wil bezoeken. Hoe dan wel? Door te bieb te promoten, door te laten zien wat wij in huis hebben, door makkelijk vindbaar te zijn, door zelf actief te participeren en onze diensten aan te bieden op die plaatsen waar onze (potentiële) gebruikers zich bevinden. Door daadwerkelijk een betrouwbaar baken in die "informatiezee" te (willen én kunnen) zijn.
De web 2.0 tools, waarmee we in 23 dingen hebben kennis gemaakt, bieden een aardige opstap naar deze nieuwe, actieve, manier van dienstverlening. Maar zoals gezegd, er is nog een lange weg te gaan...
De discussies op bibliotheek 2.0 volg ik al langere tijd. En het is voor iedere bibliotheekmedewerker absoluut aan te raden om je te abonneren op de RSS-feeds van deze discussies. Maar ook op die van de actieve bibliobloggers. Er zijn immers geen eenduidige antwoorden meer.
4 opmerkingen:
De klant, dat ben je als medewerker zelf voor een deel ook natuurlijk. Je bent in dienst van een organisatie, waarin je zo goed mogelijk gefaciliteerd zou moeten worden om de klant weer optimaal te kunnen bedienen. Het is dus niet alleen librarian 2.0, maar ook library director 2.0!
Absoluut mee eens, Gerard. Ik denk dat we wat dat betreft ook nog veel kunnen leren van Fontys.
Miischien is het ook wel goed om te bedenken dat een betere digitale dienstverlening cq. aanwezigheid vooral bereikt wordt door digitaal vaardige medewerkers. Ik denk, dat als je 3 maanden geleden naar de collega's keek - waar ze TOEN stonden en tegen zaken aankeken - en ziet hoe zij hierin gegroeid zijn, dat dat een mooie winst is.
Wat zouden volgens jou een aantal kerncompetenties moeten zijn voor mensen die mee willen werken aan BMB2.0 ?
Jazeker, een hele mooie winst!
De kerncompetenties voor BMB 2.0? Da's 'n goeie. En wat komt er dan als eerste in mij op? Leergierig zijn, bereid zijn om de dingen anders te willen doen dan we gewend zijn, uitproberen hoe we dingen anders zouden kunnen doen, pro-actief willen meedoen...
Een reactie posten