zondag 19 augustus 2012

minecraft, mediawijsheid en informeel leren...

Wat is Minecraft? Uitgebreide informatie over dit sandbox-bouwspel vind je in de Minecraft wiki maar een beschrijving door kenners zegt mij toch net iets meer. Lees bijvoorbeeld Minecraft Beta - Indie Game:
"Minecraft is de meest populaire Indie game van dit jaar. Het is een spel, waarin je in een wereld gebouwd van blokken alles kunt maken wat je maar kunt verzinnen!"
Voor wie denkt dat Minecraft slechts kinderspel is: check this out! (gebaseerd op Het Spel der Tronen, het eerste deel uit de fantasy-serie 'Het lied van ijs en vuur' van George R. R. Martin.)

Mijn neef van 13 leerde het spel kennen via een vriend en ontdekte al snel dat hij vooral het bouwen leuk vond. Dat leidde tot het zelf aan de slag gaan met een server.

Bas vertelt erover alsof het niets is om een eigen server te hebben. Samen met z'n broer (van 11) beheert hij CreativeKing. En dat doen ze niet alleen, ze hebben ook staff. Terwijl de broers op vakantie zijn, zorgt de staff  dat de rules gehandhaafd blijven:-)

Natuurlijk gaat het bij Minecraft in de kern om gamen. Maar daar waar de ene broer zich opwerpt tot een CreativeKing-Hungergames-kampioen, is de andere vooral bezig met het vormgeven en ontwikkelen van zijn server. En dat niet alleen, ook donaties via Paypal, social via Youtube, Twitter, Planet MineCraft en live-chat horen erbij alsof het de gewoonste zaak van de wereld is.

Het fascineert me zoals mijn neefjes praten over Minecraft, zoals ze een server beheren met alles erop en eraan (zonder een vooraf opgesteld projectplan inclusief planning, kostenplaatje, risicoanalyse). En... het werkt! Proefondervindelijk leren de broers van hun ervaringen in deze virtuele (spel-)wereld waar dezelfde dingen gebeuren als in de ons bekende (digitale) wereld.

Ik ben niet alleen verbaasd over hun kennis van griefing, banning, hacking, troubleshooting... maar vooral ook onder de indruk: al 'spelende' worden zij behoorlijk webwise! Daar kan geen mediacoach tegenop. Sterker nog: ik denk dat velen zelfs nauwelijks weet hebben van deze virtuele werelden waar kinderen vele uren doorbrengen en waar ze spelenderwijs en informeel leren.

@Bas en @Stijn: dank voor deze leerzame kennismaking!

Waar ik zeer benieuwd naar ben is hoe dit informele leren zich verhoudt tot het formele leren op school? Ik kan me namelijk voorstellen dat de leerkrachten maar vooral ook de jongeren 'worstelen' met deze kloof tussen de traditionele onderwijspraktijk en de wereld van games. Is er al onderzoek gedaan naar hoe dit voor jongeren is? En heeft iemand misschien een goede leestip op dit gebied?

6 opmerkingen:

Geeskekan zei

Hee Marlies,

empirische resultaten heb ik niet, daarvoor is het wellicht nog te vroeg maar ik heb wel een aantal leestips:

Prensky, M. (2001), Digital Natives, Digital Immigrants.

Prensky heeft ook boeken over het lesgeven aan Digital Natives. Voordat je daar aan begint zou ik eerst dit artikel lezen.

Als je je wil verdiepen op het gebied van games kun je natuurlijk niet zonder:

Gee, J.P. (2007), What video games have to teach us about learning and literacy.

en

Koster, R. (2005), A Theory of fun

en

McGonigal, J. (2011), Reality is broken, why games make us better and how they can change the world (echt een aanrader!)

Overigens heb ik de boeken hier liggen... dus mocht je een exemplaar wil lenen is dat geen probleem.

Owh, en kijk ook eens naar de app: 'land of me'.

marlies zei

Super, bedankt Geeske!

Denise van de Pas zei

Bedankt Marlies voor deze post. Ik kijk nu toch met andere ogen naar mijn zoon van 12 die ook vele uren bezig is met Minecraft. Alle links heb ik nog niet bekeken maar ik ga me nu zeker toch eens iets meer verdiepen!

marlies zei

Ja, die kids zijn zo gek nog niet;-)
En... ik hoor graag ook jouw bevindingen natuurlijk!

Ans zei


Hallo Marlies,

Hier ook enkele echte minecrafters in huis ( beide HB ) en vollop aan de slag met server, echte winkeltjes waar anderen spullen kunnen kopen, prachtige bouwwerken, live chatten met skype, grote 'online' vriendenkring, ... ze zijn 6 en 9 jaar. Ik heb me lang druk gemaakt over wat ze allemaal aan het doen waren, toen ben ik me er zelf maar in gaan verdiepen, zo ben ik op de hoogte van wat ze doen. Ik zelf heb minecraft EDU leren kennen en ben aan het kijken wat dat voor de kinderen bij mij in de plusklas kan betekenen. Zolang hier de balans blijft tussen gamen, buiten spelen/sporten en school vind ik het goed. Spelen met speelgoed hebben ze hier weinig gedaan. Daar kun je je ook druk over maken, maar als je wat dichterbij kijkt en ziet hoe lekker ze bezig zijn en hoeveel ze leren dan kun je het loslaten, het is en zal de wereld zijn waarin onze kinderen opgroeien hoe anders die ook is dan in onze jeugd.
Groetjes
Ans

marlies zei

@Ans: je verdiepen in de activiteiten waar je kinderen mee bezig zijn, lijkt zo vanzelfsprekend... Jij geeft alvast een goed voorbeeld!
En ja, een gezonde balans is belangrijk. Dat geldt volgens mij voor iedere hobby. Daarom heb ik het in deze blogpost maar 'ns omgedraaid;-)