zondag 19 april 2009

een roman, een recensie en...

Soms lees je van die boeken waar je zo enthousiast over bent dat je je leeservaringen graag zou willen delen. Voor mij is Nachtschade van Teresa Moure er zo een.

Nachtschade is een geslaagde roman over een mislukt proefschrift, met een knappe vertelstructuur waarin de verhaallijnen van drie vrouwen - Christina, koningin van Zweden, Hélène Jans (een Nederlandse herboriste en moeder van Descartes kind) en de Spaanse promovenda Inés Andrade - tot een bijzonder mooi "patchwork" verweven worden.

Delen kan op het web op heel veel plaatsen.
Met My Discoveries kan ik bijvoorbeeld een recensie plaatsen in de catalogus van de bibliotheek.

Maar dat zou ik ook kunnen doen op een boekencommunity. En daarvan zijn er nogal wat. Zie ondermeer deze List of Social Networks For The Booklover, met behalve LibraryThing ook Goodreads, Shelfari & more...
Die lijst is verder aan te vullen met bijvoorbeeld weRead, Booksprouts, het Nederlandse Dizzie of een van de vele Hyves. Kortom: keuze genoeg om mijn leeservaringen te delen met anderen!

En er zijn nog meer mogelijkheden.
Ik kan mijn recensie bijvoorbeeld ook plaatsen op Bol.com (Schrijf een beoordeling en maak kans op € 100,- aan cadeaubonnen!), Bruna (Schrijf nu een recensie en maak kans op een Bruna cadeaukaart t.w.v. 50,-!) of Beslist! (Geef je oordeel en verdien geld!).

Bomen genoeg dus! Maar waar is het bos? Is er eigenlijk nog wel een bos? En vinden wij, bibliotheken, onze gebruikers nog in dit oneindige woud van keuzes? Of... is dat een mission impossible in deze wereld van...

3 opmerkingen:

A d e l s g e s c h i e d e n i s zei

Hoi Marlies,

Dit vind ik nou een mooie blogpost met hele handige links! Bedankt!

Ik heb het even doorgetwotterd via www.twitter.com/jebibliotheek

Groetjes van Wilma

marlies zei

Dank je Wilma, ook voor het doortwitteren ;-)
Uiteraard ben ik benieuwd hoe jij, en anderen, deze versnippering ervaren...

anja zei

Ja, door al die mogelijkheden wordt het inderdaad moeilijk om 'het bos' nog te vinden.... fijn dat je ze even op een rijtje hebt gezet!