zondag 1 februari 2009

waarom moeilijk doen? - een ander perspectief

Een reactie op de blogkermis van Astrids Scribbles: over nut en noodzaak van klassieke media. In een notendop samengevat: de Google-generatie versus 'klassieke' media!
Misschien is kermisexploitant Scribbles niet zo blij met deze KISS-samenvatting maar vanuit de achtbaan zit er zo wel meteen de vaart in... (voor wie dit te snel gaat, lees eerst Scribbles' blogkermis!)


Leerlingen zijn gewend aan het gemak van Google: 24 uur per dag beschikbaar, één (eenvoudig) zoekvenster én altijd resultaat! Dus... waarom zou je moeilijk doen?

Internetinformatie is ook niet per definitie van een mindere kwaliteit. Het probleem zit 'm in het kritiekloos 'knippen & plakken' van de gevonden resultaten, aldus Amber Walraven. Uit haar onderzoek blijkt dat scholieren kritische websearchers kunnen worden als zij les krijgen in het kritisch beoordelen van informatie op internet.

Maar... waar blijft de 'klassieke' media? Vakliteratuur en (wetenschappelijke) databanken zijn veelal onvindbaar in Google, dus ook voor scholieren die geleerd hebben om kritisch te googlen. En als ze deze bronnen dan ontdekt hebben, worden ze vervolgens geconfronteerd met openingstijden van media-/bibliotheken, ingewikkelde zoekinterfaces van catalogi en databanken en beschikbaarheid/aanwezigheid van boeken.

Kortom: de genoemde problemen vanuit een ander perspectief:
1.'klassieke' media zijn niet alleen te lui - te verwend wellicht - om de moeite te nemen zich in de mogelijkheden van de 'nieuwe' media te verdiepen,
maar
2. ze weten blijkbaar ook niet dat die mogelijkheden bestaan.

Hoe het verder zal gaan met de 'klassieke' media als ze zich niet aan een kritisch zelfonderzoek onderwerpen, laat zich voorspellen, vrees ik. De uitdaging die er ligt: de toegankelijkheidsdrempel verlagen maar vooral... zichtbaar worden op het web!

Uiteraard heb ik ook in de spiegel gekeken. Ik hou nog steeds van slow cooking, echter... voor m'n ingrediënten ben ik niet meer afhankelijk van de lokale weekmarkt; die bestel ik online waar en wanneer ik wil: lekker snel en makkelijk!


"Everything should be made as simple as possible, but not one bit simpler." - Albert Einstein


@kermisexploitant Scribbles: heerlijk, zo'n ritje in de achtbaan ;-)

3 opmerkingen:

Astrid zei

Dag BiebLies,
Bedankt voor je bijdrage. M'n egofeed had dit keer z'n werk goed gedaan, maar fijn dat je me nog even waarschuwde! En tot in de carousel ;-)

BiBoef zei

De spijker op z'n kop ! Denk bijv. ook aan Online Contents en hoe lastig en duur het is om aan een tijdschriftartikel te komen via de bibliotheek. De krantenbank: had al jaaaren geleden thuis raadpleegbaar moeten zijn, maar ja, die uitgevers...En zo kunnen we nog wel even doorgaan. "De uitdaging die er ligt: de toegankelijkheidsdrempel verlagen maar vooral... zichtbaar worden op het web!"
Maar ook zorgen voor eigen, user generated content, en landelijk lobbyen voor meer Creative Commons licenses met uitgevers. Als bijv. de NBD niet meewerkt aan het makkelijker ter beschikking stellen van Literom e.d. hoeft het straks helemaal niet meer. En zo kunnen we nog wel uren doorgaan ...

m@rlies zei

@Biboef: we kunnen inderdaad uren doorgaan met het opsommen van verbeterpunten maar...m'n ritje in de achtbaan duurde maar enkele minuten ;-)

@Astrid: ik zie uit naar die naar carrousel...