zondag 16 maart 2008

om te leren zwemmen...

…moet men het water in! Zo ook met het aanleren van digitale vaardigheden.

Voor mij is web 2.0 een grote digitale speeltuin. En ik speel graag. Zeker als dat handige tools oplevert.

Gedreven door leergierigheid heb ik al aardig wat dingen uitgeprobeerd. Het begon - om praktische redenen - met een Yurls-pagina. Met deze persoonlijke internetstartpagina had ik mijn steeds groter wordende verzameling URL’s altijd en overal bij de hand. Inmiddels is mijn startpagina uitgegroeid tot 15 tabs met voornamelijk links en RSS-feeds. En dat dit handig bleek te zijn, was voor de Goirlese collega’s evident; voor de inlichtingenbalie maakte ik daarom ook een Yurls-pagina.

Wat ik ook zeker niet meer zou willen missen, is RSS. Op maat op de hoogte van het laatste nieuws van ondermeer de bibliotheek, de VOB, Informatieprofessional, bibliotheek 2.0 en diverse biblioblogs. Nooit eerder was vakliteratuur bijhouden zo simpel.

3 opmerkingen:

anja zei

Mee eens! Handige URL's die je (nadat je ze geplaatst hebt bij YURLS) kunt vergeten en niet steeds hoeven surfen naar de sites doordat de nieuwtjes in een oogopslag te zien zijn!

Rob Coers zei

Hi, Yurls ken ik niet. Is dat vergelijkbaar met Netvibes? Daar zijn we nu net mee begonnen in Ding 4 en 5. Het mooie van Netvibes vind ik dat je tegenwoordig ook een openbare pagina kan maken.
Kan je bij Yurls ook een OPML export maken van al je RSS feeds?

marlies zei

Yurls.net is als startpagina te vergelijken met Netvibes maar het is een Nederlands product met minder toeters en bellen en vooral toegesneden op het basisonderwijs(zie: http://overzicht.yurls.net/).

Via Yurls Helpdesk Online kreeg ik dit antwoord op je vraag of je 'n een OPLM export van je RSS feeds kan maken: "Deze mogelijkheid bestaat helaas niet maar... suggesties worden verzameld en regelmatig daadwerkelijk gerealiseerd".

Momenteel gebruik ik YURLs en Netvibes naast elkaar om de voor- & nadelen van beide startpagina's te kunnen afwegen. Wordt vervolgd dus!