donderdag 13 januari 2011

onderzoek ideemanagement: breng creativiteit terug in de organisatie

Han Bakker deed onderzoek naar ideemanagement: acties die worden ondernomen om ideeën verder te krijgen in een organisatie. Hij promoveerde op 6 december 2010 aan de VU Amsterdam.

Uit zijn onderzoek blijkt dat het uitvoeren van ideeën in organisaties niet eenvoudig is.
"Aan de werknemers lijkt het niet te liggen. Ook in situaties waarin niet aan het stimuleren van ideeën gedaan wordt, blijkt er een grote hoeveelheid aan ideeën te worden gerapporteerd."
Bakker: "Idee evolutie gaat niet alleen over het proces zelf, maar ook over het definiëren van de te nemen weg en het organiseren van de benodigde middelen."

Dit onderzoek levert m.i. een interessante bijdrage aan de discussies over "na 23 dingen". Ideeën blijken er immers meer dan genoeg te zijn...

4 opmerkingen:

Marina Noordegraaf .... zei

Hi M@rlies,
Boeiend!
Het verbaast me soms dat we ons erover verbazen dat we er met ideeën alleen niet komen. Als je ideeën als zaadjes ziet dan is er vervolgens veel (zelf)vertrouwen en geduld en voeding nodig om sommige daarvan tot volle wasdom te laten komen. Sommige redden het ook niet zonder dat we weten waarom. Dat is lastig want dan kun je de uitkomst niet controleren.
Ik moet dan toch denken aan Edison die zei: "Genius is one procent inspiration and 99 procent perspiration". Ik denk dat Edison ook best vaak eenzaam geweest moet zijn in zijn "volhouden" (of aan het volhouden an sich veel voldoening beleefde) en dat niet iedereen die uitgestelde beloning aan kan.

m@rlies zei

Inderdaad een boeiend onderzoek! En ook herkenbaar die verbazing over de verbazing dat een idee alleen niet volstaat.
Mooi beeld trouwens om ideeën als zaadjes te zien... Thanks!

"... and 99 procent perspiration."
Pfff!

Anoniem zei

Interessant onderzoek! Voorbeeld dicht bij huis, wat mij verbaast is dat in tijden van reorganisatie en bezuinigingen een Ideeënvanger wordt opgeheven zonder alternatief. Juist in moeilijke tijden, zijn creatieve ideeën een must. Ik zei het al in 2008 in een gesprek met directie, ga digitaal met de coordinatie, veel handiger en je bereikt meer werknemers. 't is verdacht stil gebleven. Met ideeën alleen kom je er idd niet. Ze moeten gehoord worden en er moeten de juiste mensen op gezet worden. Het gaat niet vanzelf.

m@rlies zei

@anoniem: je bent bekend met onze organisatie zo te lezen...

Een inspirerend voorbeeld dichtbij huis vind ik het A-team van Incubate (zie mijn vorige blogpost); zij brengen de boodschap van Charles Leadbeater "Delen is vermenigvuldigen" succesvol in de praktijk.
De kracht van dit team zit 'm in de verschillende innovatietypes. Niet alleen formeel behoudend willen innoveren dus, maar juist ook ruimte geven aan de Murdocks...