Als je dit schema ziet, lijkt het zo eenvoudig om je bezigheden in te delen aan de hand van de basiscriteria van timemanagement: urgentie en belangrijkheid.
Maar in de praktijk valt dat toch best wel tegen. En dat werd ook duidelijk toen Laurens Smit aan de aanwezigen vroeg waar bijvoorbeeld Twitter in te delen. In alle vier de kwadranten bleek uit de reacties.
Ter illustratie heb ik enkele willekeurige voorbeelden bijeen geschraapt:
Q1 - crisis: Twitter steekt de officiële crisiscommunicatie de loef af
Q2 - kwaliteit: Kennis delen via Twitter
Q3 - afleiding: Voorkom afleiding: roei vijf T's uit!
Q4 - verspilling: Twintig totaal nutteloze maar erg leuke Twitter-apps
Dat het niet om het middel (Twitter) gaat maar om het doel waarmee je een middel gebruikt, mag duidelijk zijn. Da's dan ook de boodschap die ik heb 'meegenomen': kies bewust!
“You don’t need more time, you just need to decide.”
- Seth Godin
2 opmerkingen:
Kiezen... Ik krijg er een punthoofd van, vooral als de er weinig verschil in urgentie of belang te benoemen is. Maar soms helpt het wel om de vragen te stellen. Hoewel niet altijd de gewenste resultaten er uit voortkomen.
Duidelijke lijn bepalen vooraf werkt ook verhelderend en kan belangrijk zijn in het invullen van de kwadranten.
Dan wordt consequent zijn ineens een belangrijke kwaliteit.
En zo tobben we vrolijk voort! ;)
En waar we dan het meest mee tobben (ik dan toch) is 'de waan van de dag', die voorrang opeist op je bewust samengestelde prioriteitenlijst. Of in woorden van John Lennon: "Life is what happens to you while you're busy making other plans."
Een reactie posten