zondag 19 augustus 2012

minecraft, mediawijsheid en informeel leren...

Wat is Minecraft? Uitgebreide informatie over dit sandbox-bouwspel vind je in de Minecraft wiki maar een beschrijving door kenners zegt mij toch net iets meer. Lees bijvoorbeeld Minecraft Beta - Indie Game:
"Minecraft is de meest populaire Indie game van dit jaar. Het is een spel, waarin je in een wereld gebouwd van blokken alles kunt maken wat je maar kunt verzinnen!"
Voor wie denkt dat Minecraft slechts kinderspel is: check this out! (gebaseerd op Het Spel der Tronen, het eerste deel uit de fantasy-serie 'Het lied van ijs en vuur' van George R. R. Martin.)

Mijn neef van 13 leerde het spel kennen via een vriend en ontdekte al snel dat hij vooral het bouwen leuk vond. Dat leidde tot het zelf aan de slag gaan met een server.

Bas vertelt erover alsof het niets is om een eigen server te hebben. Samen met z'n broer (van 11) beheert hij CreativeKing. En dat doen ze niet alleen, ze hebben ook staff. Terwijl de broers op vakantie zijn, zorgt de staff  dat de rules gehandhaafd blijven:-)

Natuurlijk gaat het bij Minecraft in de kern om gamen. Maar daar waar de ene broer zich opwerpt tot een CreativeKing-Hungergames-kampioen, is de andere vooral bezig met het vormgeven en ontwikkelen van zijn server. En dat niet alleen, ook donaties via Paypal, social via Youtube, Twitter, Planet MineCraft en live-chat horen erbij alsof het de gewoonste zaak van de wereld is.

Het fascineert me zoals mijn neefjes praten over Minecraft, zoals ze een server beheren met alles erop en eraan (zonder een vooraf opgesteld projectplan inclusief planning, kostenplaatje, risicoanalyse). En... het werkt! Proefondervindelijk leren de broers van hun ervaringen in deze virtuele (spel-)wereld waar dezelfde dingen gebeuren als in de ons bekende (digitale) wereld.

Ik ben niet alleen verbaasd over hun kennis van griefing, banning, hacking, troubleshooting... maar vooral ook onder de indruk: al 'spelende' worden zij behoorlijk webwise! Daar kan geen mediacoach tegenop. Sterker nog: ik denk dat velen zelfs nauwelijks weet hebben van deze virtuele werelden waar kinderen vele uren doorbrengen en waar ze spelenderwijs en informeel leren.

@Bas en @Stijn: dank voor deze leerzame kennismaking!

Waar ik zeer benieuwd naar ben is hoe dit informele leren zich verhoudt tot het formele leren op school? Ik kan me namelijk voorstellen dat de leerkrachten maar vooral ook de jongeren 'worstelen' met deze kloof tussen de traditionele onderwijspraktijk en de wereld van games. Is er al onderzoek gedaan naar hoe dit voor jongeren is? En heeft iemand misschien een goede leestip op dit gebied?