donderdag 31 juli 2008

taking a break

Supported by DTM_INC @ Boomerang

vrijdag 25 juli 2008

thing 25

Thing 25 op de masterlist van Learning 2.1 gaat over spelen met LetterPop: "Simply Powerful". Heel erg leuk om uit te proberen, maar...

...creatieve toepassingen roepen bij mij steevast de associatie op met Kreatief met Kurk (met cursusleider Peter van de Pood en presentatrice Ellen).



Voor de liefhebbers: er zijn DVD's van Kreatief met kurk!

donderdag 24 juli 2008

ook Brabantwijzer heeft nu een widget

In mijn vorige post over de na 23 dingen wiki meldde ik dat mooie initiatieven het verdienen om gepromoot te worden. Hier is er nog een...

zaterdag 19 juli 2008

typisch tilburg

Tilburgse Kermis (van 18 t/m 27 juli) is een mooie aanleiding om de widget van het Regionaal Archief Tilburg 'ns uit te proberen.
Met enkele kermisfoto's uit de database BeeldOnline heb ik dit digitaal fotoalbum gemaakt.

Voor wie meer wil weten over de grootste kermis van de Benelux is er het boek Tilburgse kermis 1950-2000; een halve eeuw vermaak in beeld. Dit fotoboek van uitgeverij Nieuwland laat zien hoe de kermis evolueerde van een bonte verzameling nostalgische attracties tot een groots evenement vol schreeuwende prijzenpaleizen, bonkende beats en attracties die steeds sneller en hoger gaan.

donderdag 17 juli 2008

na 23 dingenwiki

Rob heeft een na 23 dingen-wiki ingericht om ideëen en initiatieven te kunnen delen met de collega's in het land. Als widgetfan kan ik het uiteraard niet laten om de Al@dinwidget (van Jouke) ook op mijn blog even onder de aandacht brengen;-)
Mooie initiatieven verdienen het om gepromoot te worden!

woensdag 16 juli 2008

fokke en sukke nemen de planning door

vrijdag 11 juli 2008

eindexpo CMD Super Squad!

Multitalent op eindexamenexpositie van de hbo-opleiding Communication & Multimedia Design.

Digitale media nemen een vanzelfsprekende plaats in ons persoonlijke en professionele leven. Maar de ontwikkeling van deze media staat nog in de kinderschoenen. Het bedenken, ontwerpen en realiseren van digitale media vraagt om nieuwe kennis en vaardigheden en vooral om combinaties van creatieve, technische en organisatorische kennis en vaardigheden.

Waar houden studenten Communication & Multimedia Design zich mee bezig? Met Multimediale Vormgeving, Informatie & Interactie, Creative Technology en Interactie Strategie.

En wat moet je je daar dan bij voorstellen? Wat voorbeelden: een interactieve abri die wachtende mensen vermaakt, informeert en verbinding legt met andere locaties, een instructieve animatiefilm Help! I'm stuck!!! (zie ook hun weblog over het project), een brainstormtafel, een interactief verhaal over miscommunicatie (gebaseerd op Wachten op Godot van S. Beckett), een x-boxgame Guardian of Eden (winnaars van Microsofts Dutch Imagine Cup 2008), een kunstzinnige documentaire the killing of Snow White, een interactieve soepanimatie in fotolijst en levend behang.
Helaas (nog) niet online: de muziektegels van Suzanne en Marjolein de Gooijer, het interactieve project van Patrick Brouwer die door beweging de beelden op het scherm regisseert en de experimentele installatie Bitquid van Jeroen Holthuis, dat een onderzoek is naar het tastbaar maken van digitale informatie.

Heel bijzonder om te constateren is dat deze getalenteerde jongeren vooral op zoek zijn naar de verbinding tussen mens en technologie. Absoluut geen introverte nerds dus die de hele dag naar een beeldscherm kijken!

Everything starts with reading

Geplukt van Informatieprofessional.nl: Wiki over leesbevorderingspraktijk voor bibliothecarissen, uitgevers en docenten. – 11.07.2008

2008 is in Groot-Brittannië het nationaal leesjaar. Om het lezen te bevorderen heeft de organisatie van de leescampagne National Year of Reading de site Wikireadia gelanceerd.
Op de site, een wiki, worden ideeën en suggesties over de leespraktijk voor en door bibliothecarissen, uitgevers, leraren, ouders en anderen verzameld. De website sluit aan bij de campagne om meer Britten naar de openbare bibliotheken te krijgen. De afgelopen twee maanden zijn 350.000 Britten naar aanleiding van de actie lid geworden van een openbare bibliotheek.

vrijdag 4 juli 2008

na 23 dingen: thing 24!

Stopt de ontdekkingsreis bij ding 23? Voor mij niet! Ik speel veel te graag. En dus sluit ik me aan bij het social network Explore ... Discover ... Play! Learning 2.1 - Mashing up 21st century skills with lifelong learning.

This network supports on-going discovery and learning of web 2.0 technologies. Our goal is to help introduce new finds and discoveries that may be of value to libraries and their users. The more we share, the more we learn.

Op de site staat een master list of discovery explorations for Learning 2.1. Oeps, zij zijn al bij thing 63. Maar ik laat me niet kennen: gewoon op naar thing 24!

Zamzar is peanuts voor mij want daarmee heb ik vorig jaar mijn ABL-verslag al omgezet van Word naar PDF.

Deze tip is ook 'n hele bruikbare: "Personally I love the option that allows me to convert YouTube videos to mpg. This is especially helpful for including video in PowerPoint presentations when you don't have access to the Internet. Thank you Zamzar."

donderdag 3 juli 2008

spam: comment spam en splogs

Op zoek naar informatie over spamblogs (waaraan herken je spamblogs?) heb ik ook op de site van de waarschuwingsdienst gezocht. Helaas tevergeefs. Is dit (nog) geen item voor De waarschuwingsdienst of...??

Op deze vraag kwam de volgende reactie: "Hartelijk dank voor uw email aan de Waarschuwingsdienst. U heeft juist gesignaleerd dat er nog geen informatie over spamblogs op onze site stond. Dit hebben we gecorrigeerd. Gisteren hebben we in onze nieuwsbrief aandacht besteed aan het fenomeen. U kunt het artikel lezen op: Waarschuwingsdienst.nl".

Een gewaarschuwd mens...

woensdag 2 juli 2008

RSS in de praktijk


Hoe komt het dat een tijdbesparende technologie als RSS nog zo weinig bekend is en gebruikt wordt? Ferry den Dopper stelt deze vraag in z'n blogpost Waarom komt RSS in Nederland nog steeds niet van de grond?
Dat het antwoord verder strekt dan "onbekend maakt onbemind" blijkt zowel uit het artikel als de reacties erop.

Ik ben zeer benieuwd wie van onze 23 dingen-deelnemers de tijdsbesparing door het gebruik van RSS heeft ontdekt én RSS nu in de praktijk gebruikt...